Билеты от 90 грн!
Купить билет на Величественные. Бетховен. Шостакович - 03.04.2020 19:00
Концерт циклу «Величні». Бетховен. Шостакович
Ніхто не знає точну дату його народження, ніхто не знає скількох він любив, ніхто не знає, як він страждав і яким він був насправді.
Його називали останнім з титанів «віденської класики». Він з ранніх років боровся зі страшною недугою і писав музику вже будучи повністю глухим.
Звичайно ж мова йде про великого Людвіга ван Бетховена. У цьому році весь світ відзначає його 250-річчя. Загадковий, бунтівний, неосяжний геній Бетховена ось уже два століття повністю володіє умами як музикантів, так і слухачів.
Постійно наступаюча і відступаюча глухота страшно лякала і дезорієнтувала Бетховена. Він весь час метався від надихаючих періодів надії до гнітючим, депресивним часів повного відчаю.
Свій нестерпний характер він пояснював саме хворобою: “О ви, люди, які вважають мене злонравним, впертим або мізантропічним – як ви несправедливі до мене, адже ви не знаєте таємны причини того, що вам здається. Ось уже шість років я перебувають в безнадійному стані, погіршеному неосвіченими лікарями … ”
Друга симфонія Бетховена, яку ви почуєте на черговому концерті циклу «Величні», була написана в 1802 році в один з натхненних періодів надії. В цей час у нього було перші напади глухоти. Літо він провів в сільській глушині і був сповнений надій на одужання. «Мої фізичні сили ростуть і прибувають більше, ніж будь-коли, разом з силою духовною. Долю треба хапати за горло. Їй не вдасться зломити мене. О, як було б чудово прожити тисячу життів! » – писав Бетховен.
Безмежною любов'ю до життя, радістю життя наповнена сонячно-світла симфонія №2.
Слід звернути особливу увагу на третю частину цієї симфонії. Вперше Бетховен замість Allegro пише скерцо. Критики описують цю частину як жарт, повний ритмічних і динамічних несподіванок. Здавалося б, зовсім проста тема переломлюється абсолютно непередбачувано, винахідливо і дотепно.
У другому відділенні вас чекає концерт №1 для віолончелі з оркестром Дмитра Шостоковіча. Цих двох композиторів розділяє 150 років і об'єднує боротьба. Боротьба із зовнішніми обставинами, які збивають з ніг і ламають долі. Бетховен і Шостакович не тільки виживають, але і продовжують творити геніальну музику. І якщо у Бетховена це була хвороба, то у Шостаковича – політика.
Двічі його творчість оголошували «антинародним» і забороняли до виконання по всій країні. Звільняли з ганьбою з консерваторії.
Він став відомим композитором в 20 років. Його першу симфонію, по суті дипломну роботу, грали по всьому світу. Його 15 симфоній сучасники називали «великою епохою світової музики». Анна Ахматова подарувала йому свою книгу з присвятою: «Шостаковичу, у чию епоху я живу на землі».
І після світової слави і безумовного визнання таланту, Шостаковича двічі відправляли в забуття. Він відміняв прем'єри, погоджувався з творчім засланням і … продовжував писати.
Свій віолончельний концерт він написав знову, перебуваючи на вершині, але завжди чекаючи чергової «немилості». Напруга в цьому творі не спадає ні на секунду. Для віолончелістів цей концерт – виклик не тільки їх професіоналізму, а й витривалості. На відміну від інших композиторів, які дозволяють солістам перепочинок у вигляді великих оркестрових шматків, Шостакович не дозволяє віолончелісту «сховатися» за оркестр.
Всесвітньо відомий віолончеліст Мстислав Ростропович (для якого і був написаний цей концерт) навіть придумав унікальний трюк. У певний момент, в фіналі смичок можна перехопити в кулак і зіграти фінал, поставивши потужну крапку. Необхідно додати, що зазвичай кулаком тримати смичок не прийнято. Це, мабуть, єдиний твір, де таке зустрічається.
Соліст – віолончеліст Олексій Шадрін. Лауреат міжнародного конкурсу ім. Девіда Поппера в Угорщині (2005 рік), міжнародного конкурсу в Мінську (2008 рік), конкурсу Празька весна (2018 рік) і переможець Міжнародного конкурсу імені Лисенка в Києві (2012 рік). У 2016 році Олексію Шадріну присуджена стипендія Бориса Пергаменщікова. А в 2017 році він став учасником благодійного концерту пам'яті Мстислава Ростроповича в Німеччині.
Диригент Віталій Протасов – диригент Національної філармонії України. Диригував симфонічними оркестрами Львівської, Одеської, Луганської, Дніпропетровської філармоній, Оркестром Національної філармонії України, Камерним оркестром Рівненської філармонії, Київським камерним оркестром, оркестрами Поморською і Щецинський філармоній (Польща), Симфонічним оркестром ім. Бетховена (Німеччина).
Нагадаємо, МАСО «Слобожанський» розпочав новий цикл концертів, присвячених великим. Чайковський, Бетховен, Бах, Моцарт … Ті, чия творчість, і є поняттям «класична музика».